, Головний редактор

Повноваження та процедура встановлення тарифів

Формування, встановлення та застосування тарифів на комунальні послуги (постачання та розподіл природного газу, електричної енергії, теплової енергії,  централізоване водопостачання та водовідведення, поводження з побутовими відходами) здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства.

Повноваження щодо встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення розподілено між Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) і органами місцевого самоврядування (далі - ОМС).

НКРЕКП встановлює тарифи тим суб’єктам природних монополій та суб’єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких вона здійснює  (АТ «Українська залізниця», АТ «Рівнеобленерго», ТОВ «Рівненська обласна енергетична компанія», Рівненська філія ТОВ «Газорозподільні мережі України», ТОВ «ГП «Нафтогаз України» тощо).

 

Для решти суб’єктів господарювання, які не підпадають під сферу регулювання НКРЕКП, тарифи на теплову енергію та комунальні послуги встановлюються ОМС.

 

Рішення про встановлення тарифів на комунальні послуги може прийматися лише уповноваженими органами. Перед прийняттям цього рішення має відбутись інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів з обґрунтуванням такої необхідності.

Відповідна процедура визначена Порядком, затвердженим наказом Мінрегіону  від 05.06.2018 №130  «Про затвердження Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності».

Законами України «Про ціни і ціноутворення», «Про державне регулювання у сферах комунальних послуг» передбачено, що НКРЕКП та ОМС зобов’язані встановлювати тарифи на комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.

 

Формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і гарячої води, на централізоване водопостачання та водовідведення здійснюється підприємствами, діяльність яких регулюється на місцевому рівні, згідно з вимогами Порядків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 . «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги»; наказу Мінрегіону від 17.07.2019 № 162 «Про затвердження Примірних форм, необхідних для розрахунку двоставкових тарифів на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води» , а також наказу Мінрегіону від 12.09.2018 № 239  «Про затвердження Порядку розгляду ОМС розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення» (далі – Порядок 239), наказу Мінрегіону від 30.06.2023 № 558 «Про затвердження Змін до Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення»

 

Порядок 239 визначає процедуру розгляду ОМС розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих суб’єктами господарювання незалежно від форм власності, які провадять (або мають намір провадити) господарську діяльність із виробництва теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення і в установленому законодавством порядку отримали відповідні ліцензії Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, та суб’єктами господарювання незалежно від форм власності, що надають (або мають намір надавати) комунальні послуги, визначені статтею 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (крім послуг із постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії).

 

Відповідно до вимог статті 20 Закону України «Про теплопостачання» від https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2633-15#n280 , Тарифи на теплову енергію для суб’єктів господарювання, що здійснюють її виробництво на установках з використанням альтернативних джерел енергії, включаючи теплоелектроцентралі, теплоелектростанції та когенераційні установки, для потреб установ та організацій, що фінансуються з державного чи місцевого бюджету, а також для потреб населення встановлюються на рівні 90 відсотків діючого для суб’єкта господарювання тарифу на теплову енергію, вироблену з використанням природного газу, для потреб відповідної категорії споживачів. У разі відсутності для суб’єкта господарювання встановленого тарифу на теплову енергію, вироблену з використанням природного газу, для потреб установ та організацій, що фінансуються з державного чи місцевого бюджету, а також для потреб населення тарифи на теплову енергію встановлюються на рівні 90 відсотків середньозваженого тарифу на теплову енергію, вироблену з використанням природного газу, для потреб відповідної категорії споживачів.

 

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну цін/тарифів на комунальні послуги виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачам з посиланням на рішення відповідних органів (вимоги ст. 32 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»). 

Застосування тарифів здійснюється згідно з умовами договору, укладеного між споживачем комунальних послуг та виконавцем. 

 

Порядки формування тарифів

  1. Постанова Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги» (Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/869-2011-%D0%BF
  2. Постанова Кабінету Міністрів України від 26.09.2023 №1031 «Про затвердження Порядку формування середньозваженого тарифу на послугу з управління побутовими відходами, а також тарифів на збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів»
    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1031-2023-п#n2
  3. 3. Наказ Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 19.11.2003 №194 «Про затвердження Єдиної методики визначення вартості надання громадянам необхідного мінімального переліку окремих видів ритуальних послуг, реалізації предметів ритуальної належності»
    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0338-04
  4. 4. Наказ Міністерства транспорту та зв’язку України від 17.11.2009 № 1175 «Про затвердження Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту»
    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1146-09

Рішення про встановлення тарифів оприлюднюється органом місцевого самоврядування у засобах масової інформації та/або на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування невідкладно, але не пізніше ніж п’ять робочих днів із дати його прийняття.

Усі прийняті рішення виконавчого комітету Сарненської міської ради оприлюднюються на сайті Сарненської міської ради: https://sarny-rada.gov.ua/dokumenti/  , зведена таблиця по комунальних послугах  у вкладці: → Діяльність  → Соціально-економічний розвиток.

Плата за абонентське обслуговування – платіж, який споживач сплачує виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальних послуг (далі – індивідуальний договір) або за індивідуальним договором з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг (далі – індивідуальний договір з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем) (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії).

 Згідно з Законом України «Про житлово-комунальні послуги», плата за абонентське обслуговування включає плановані витрати виконавця комунальних послуг, пов’язані з:

  • укладенням договору про надання комунальної послуги;
  • здійсненням розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами, нарахуванням та стягненням плати за спожиті комунальні послуги;
  • обслуговуванням та заміною вузлів комерційного обліку води і теплової енергії (у разі їх наявності у будівлі споживача);
  • виконання  інших функцій, пов’язаних з обслуговуванням виконавцем абонентів за індивідуальними договорами (крім обслуговування та  поточного ремонту внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води).

Законом України від 03.12.2020 № 1060 «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг» не передбачено розроблення та затвердження методики розрахунку плати за абонентське обслуговування, тому виконавець комунальної послуги самостійно визначає розмір плати за абонентське обслуговування, враховуючи граничний розмір та складові витрат, встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 808 «Про встановлення граничного розміру плати за абонентське обслуговування у розрахунку на одного абонента для комунальних послуг, що надаються споживачам за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг».

Вимог щодо затвердження такої плати органами місцевого самоврядування станом на сьогоднішній день не встановлено.

Плата за абонентське обслуговування розраховується та нараховується по кожній комунальній послузі окремо.  Розмір абонентської плати не залежить від кількісних показників спожитих комунальних  послуг.

Плата за абонентське обслуговування не повинна перевищувати граничного розміру плати за абонентське обслуговування, визначеного відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 808 «Про встановлення граничного розміру плати за абонентське обслуговування у розрахунку на одного абонента для комунальних послуг, що надаються споживачам за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг».

Останні документи

Документи → Проєкти рішень чергового засідання виконавчого комітету
16 вересня 2024
Про надання статусу дитини, яка  постраждала  внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, Городнюку Юрію Сергійовичу

Документи → Проєкти рішень чергового засідання виконавчого комітету
16 вересня 2024
Про надання статусу дитини, яка  постраждала  внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, Городнюк Софії Сергіївні

Документи → Проєкти рішень чергового засідання виконавчого комітету
16 вересня 2024
Про надання статусу дитини, яка  постраждала  внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, Городнюк Вікторії Сергіївні

Документи → Проєкти рішень чергового засідання виконавчого комітету
16 вересня 2024
Про затвердження висновку про доцільність позбавлення батьківських прав

Документи → Проєкти рішень чергового засідання виконавчого комітету
16 вересня 2024
Про надання дозволу на вчинення правочину

Пошук документів